Get Adobe Flash player

La momentul debutului in implementarea acestui proiect, din experienta noastra directa cu tinerii stiam ca:

  1. la tinerii romani exista o problema legata de acceptarea voluntariatului ca o forma de dezvoltare personala, diferita de cea din sistemul de educatie formala
  2. SEV nu e acceptat in strategia de viata a tinerilor romani decat dupa absolvirea unei forme de invatamant universitar atat din cauza presiunii familiei, a societatii, dar si din cauza modelelor propuse de sursele media
  3. regulile si toate etapele de pregatire ale unui proiect SEV pot descuraja tinerii interesati de o experienta de gen; ei au nevoie sa li se explice pe limba lor ce drepturi si obligatii au si ce trebuie sa faca pentru a beneficia de grantul unui astfel de proiect.
  4. mai mult fetele sunt interesate sa plece
  5. tinerii care provin din zonele rurale ajung sa acceseze un proiect EVS afland despre aceasta oportunitate in timpul studentiei
  6. tinerii aflati in sistemul de protectie sociala, care sunt cei mai vizati de program, de fapt nu pot pleca in EVS pentru ca dupa 3 saptamani isi pierd automat dreptul de a mai locui in centrele care le ofera acoperisul minim necesar.

Prin proiectul acesta ne-am propus sa incercam sa ne concentram analiza pe anumite grupuri de tineri, din zone geografice in care Programul Tineret in Actiune are un impact scazut. In acest scop am elaborat doua tipuri de chestionare, in doua etape ale proiectului, colaborand pentru aceasta cu doi tineri sociologi romani: Laura Ion si Maria Luiza Tonchievici si o voluntara SEV din Franta- Melanie Preauchat, de profesie asistent social. Chestionarele au fost procesate, iar rezultatele lor le puteti avea in acest material. Grupul tinta principal a fost ales din judetele Calarasi si Brasov, judete in care impactul Programului Tineret in Actiune este cel mai mic din tara.

Concluzia cea mai importanta, care se desprinde este ca tinerii considera ca nu primesc destula informare legata despre ce este voluntariatul si cum trebuie sa se implice ca sa fie de folos comunitatii. Voluntariatul apare ca o notiune neclara pe care fiecare o interpreteaza dupa cum crede de cuviinta. Asteptarile lor pentru rezolvarea acestei nevoi se indreapta catre organizatiile neguvernamentale, care ar trebui sa realizeze cat mai multe sesiuni prin care sa ofere informatie, consiliere si sustinere. Consideram ca situatia de fata se poate imbunatati numai daca toti factorii care influenteaza tinerii si educatia lor vor colabora sustinut pentru implinirea acestui scop. Dupa obisnuita perioada de tatonare, atat de specifica zonei parteneriatelor din Romania, am reusit sa stabilim grupurile tinta pentru cercetarea noastra si anume trei clase a X-a si a XI-a de la Liceul Teoretic Neagoe Basarab din Oltenita (profesor coordonator – Violeta-Elena Ionescu), o clasa a X-a de la liceul Teoretic Mihai Eminescu din Calarasi (profesor coordonator Ioana Dumitru), doua clase a X-a si a XI-a de la Colegiul Tehnic Simion Mehedinti (director Viorica Sibechi), o clasa a XI-a de la Scoala de Arte si Meserii din Codlea (profesor coordonator – Lavinia Toader) si trei clase a X-a si a XI-a de la Liceul Teoretic Codlea (profesor coordonator – Silvia Tataru). Am ales acest grup tinta pentru a reusi sa efectuam cele doua etape ale cercetarii, prima in ultima parte a anului scolar 2009-2010, iar a doua in prima parte a anului scolar 2010-2011, renuntand deliberat la poate cele mai potrivite „tinte” ale voluntariatului- elevii de clasa a XII-a, care insa au ramas in „sarcina” partenerilor nostrii.De asemenea am fost ajutati la realizarea cercetarii si de partenerii nostrii din tara, Ofensiva Tinerilor si Millennium Center din Arad, carora le multumim pe aceasta cale.

Inca de la inceput nu ne-am propus ca aceasta cercetare sa fie reprezentativa pentru intreaga tara, dar cel putin, am incercat sa aflam cauzele rezultatelor slabe pentru trimiterea de voluntari din aceste doua judete si parerile tinerilor despre acest lucru. Structurile de suport sunt absolut necesare, iar o coordonare a factorilor implicati in fenomenul SEV este binevenita. La aceasta ora nu exista o colaborare reala intre organizatiile de tineret din Romania implicate in SEV si acest lucru ar trebui schimbat pentru ca beneficiarii lor directi sa profite din plin de oportunitatile programelor europene.

Analiza chestionarelor din perioada mai-iunie 2010

Codlea – Oltenita – Calarasi

In cadrul acestei cercetari au fost intervievati  229 de tineri, cu o majoritate de 139 de fete si 90 de baieti.

st1

Varstele respondentilor sunt  cuprinse intre 14-15 ani (20 respondenti), 16-17 ani  (135 respondenti), 18-19 ani restul de 74 de tineri. Toti cei 229 tineri sunt liceeni, participand la cursurile din Liceul Neagoe Basarab din Oltenita, Liceul Mihai Eminescu din Calarasi, Liceul Teoretic si Colegiul Tehnic din Codlea. In familiile lor sunt 105 frati/surori mai mici si 112 mai mari.

st2

In urma datelor culese, s-a constatat ca un procent de 53 % din cei intervievati au auzit de SEV comparativ cu doar 47 % care nu au auzit inca de acest program.

st3

Din cei 229 de tineri doar 86 au fost implicati in activitati de voluntariat.

Cand tinerii au fost intrebati “care sunt sursele de la care au aflat despre SEV” (Fig. 4), cei mai multi au raspuns ca de la liceu (58 %), de la ONG (18 %), Internet (10 %), media (8 %) prietenii/cunostiintele (9%)

st4

Deasemenea, 45% din tineri si-au exprimat dorinta de a beneficia pe viitor de un program SEV, in comparatie cu doar 11% care nu ar vrea acest lucru. Si in acest caz, 40% dintre respondenti nu erau foarte convinsi ca ar vrea sa beneficieze de un program European de voluntariat, iar 4% au fost in situatia de a nu crede ca se pot descurca.

st5

Dorinta tinerilor Romania de a se implica pe viitor in activitati de voluntariat si mai ales sa beneficieze de un program SEV, este strans corelata cu dorinta acestora de a merge in strainatate.Astfel 30 de raspunsuri au fost clare pentru a pleca din tara, dar ponderea raspunsurilor este detinuta de nevoia tinerilor de acorda ajutor persoanelor aflate in dificultate. Alte optiuni tin de dezvoltarea personala: incerc sa ma descurc singur, invatarea de limbi straine, cunoasterea unei tari straine, invatat pentru cariera.

st6

Important este si momentul preferat pentru inceperea stagiului de voluntariat.

st7

Majoritatea tinerilor asteapta sa se maturizeze, astfel doar 44% vor devina voluntari SEV imediat dupa terminarea liceului.

st8

Analiza chestionarelor din perioada septembrie-octombrie 2010

Codlea – Oltenita – Calarasi

In cadrul acestei cercetari au fost intervievati 176 de tineri romani din toata tara, cu o majoritate de 106 de fete si 70 de baieti.

Dupa cum se poate observa in Fig.1, cei mai multi dintre tinerii respondenti aveau varste cuprinse intre 15-18 ani (125 respondenti), dar nu numai, fiind si tineri cu varste intre 19-22 (46 respondenti) si 23-27 (5 respondenti).

st9

In urma datelor culese, s-a constatat ca un procent de 93% din cei intervievati au auzit de SEV comparativ cu doar 6% care nu au auzit inca de acest program.

st10

Cand tinerii au fost intrebati “care sunt sursele de la care au aflat despre SEV” (Fig. 4), cei mai multi au raspuns ca prietenii/cunostiintele (49%), urmati fiind de ONG-uri si alte institutii cu o proportie de 28%, si intr-o mai mica proportie de mass-media (23%).

st11

81% din tinerii intrebati au raspuns ca vad in SEV o OPORTUNITATE: de a trai o perioada lunga de timp intr-o tara straina, sa invete o limba noua, sa descopere o cultura noua, sa se descopere pe ei insisi, sa-si devolte noi abilitati pe care sa le foloseasca mai departe in viitor, sa-si faca prieteni europeni, sa se implice in proiecte pentru a ajuta comunitatea locala din tara unde isi desfasoara serviciul de voluntariat, sa invete despre Europa si despre ce inseamna sa fie cetatean European. De altfel SEV iti ofera sansa de a devenI mai increzator in propriile forte si mai responsabil pentru actiunile pe care le desfasori intr-un mediu multicultural. In plus, doar un procent de 15% considera ca SEV le ofera o oarecare siguranta pentru un viitor mai bun, astfel implicand un loc de munca mai bun.

In ceea ce priveste calitatea promovarii Serviciu de Voluntariat European parerile sunt impartite dar foarte apropiate. De exemplu, desi 30% din tineri considera ca fiind insuficienta promovarea SEV la nivel local si national, exista o proportie de 39% care considera ca SEV este destul de bine promovat in randul tinerilor. Si mai mult, exista un procent de 31% care sunt foarte multumiti cu modalitatile de promovare si informare despre SEV.

Marea majoritate a tinerilor intervievati (63%) a aflat de SEV de la cineva, pe cand 21% au auzit din pura intamplare de acest program de voluntariat. La acestia se adauga destui respondenti (16%) care au insistat sa afle mai multe informatii despre ceea ce este defapt “Serviciul de Voluntariat European” apeland la diverse surse de informatii cum ar fi internetul.

st12

Totusi, pentru o imbunatatire a promovarii voluntariatului, tinerii respondenti si-au exprimat urmatoarele opinii:

Ar fi nevoie de o promovare mai agresiva a voluntariatului in randul studentilor, liceenilor, in institutii de invatamant superior, in campusuri, la nivelul strazii, dar si prin intermediul mass-media, in special al televiziunii prin intermediul unor emisiuni dedicate tinerilor si oportunitatilor de voluntariat care pot fi oferite tinerilor.

Ar fi nevoie de campanii vizibile in toata tara, dar in special in zona Moldovei, unde SEV-ul nu este deloc cunoscut.

Promovarea SEV sa se realizeze prin intermediul unor puncte de informare cu acces usor macar in marile orase, iar informatiile sa fie transmise printr-un limbaj usor de inteles pentru toata lumea.

Ar fi eficienta o mobilizare sustinuta a voluntarilor si deplasarea lor in zone cu acces limitat la informatie (ex: zona rurala) pentru a promova propria lor experienta de voluntar european.

Ar fi utila introducerea unor prezentari ale programelor comunitare la orele de dirigentie pentru ca nu multi tineri au activitati extrascolare si astfel ar afla mai multe informatii.

Promovarea prin intermediul profesorilor care sa incurajeze implicarea tinerilor in programe comunitare.

Prezentarea avantajelor si dezavantajelor implicarii in activitati de voluntariat la nivel european.

Instituirea unor structuri specializate in oferirea de suport si informatii pentru tineri despre activitati de voluntariar la nivel local, national si international.

In fiecare oras sa existe cate o filiala TIA care sa ofere informatii legate de proiectele de voluntariat.

Mai mult de jumatatea din tinerii respondenti (64%) considera ca cel mai des cuvant corelat cu notiunea de “voluntariat” este cel de “respect”. Mai exact, prin intermediul unor activitati de voluntariat, tinerii cauta sa-si dezvolte simtul de solidaritate, de intelegere mutuala si de toleranta fata de persoane apartinand unei anumite culture, nationalitati, religii, etc. In acest mod, voluntarii contribuie la reintregirea unei cooperari la nivel local, national si international, activand ca “ambasadori”/”cetateni europeni activi” in cadrul comunitatii locale.

Totusi, 27% vad “voluntariatul” strans corelat cu termenul de “grija” pentru comunitatea locala care ar trebui integrata in toate programele organizatiilor non-guvernamentale care activeaza in domeniul voluntariatului si promoveaza participarea activa a voluntarilor in comunitatea in care locuiesc.

Exista si un procent destul de mic (9%) de tineri care considera activitatile de voluntariat un bonus ce poate fi adaugat in CV pentru a-i ajuta sa gaseasca un loc de munca mult mai potrivit.

Intrebati apoi de implicarea lor in activitati de voluntariat, 52% din tineri au recunoscut ca s-au implicat in activitati de voluntariat, pe cand doar 34% nu au luat parte la nici o astfel de activitate, iar 14% nu au avut inca sansa de a se implica in vreo activitate ca voluntar.

st13

Vazand numarul mare de tineri implicati voluntari, ne-am intrebat ce considera ei a fi o “activitate de voluntariat”? Tabelul de mai jos va exemplifica cateva din raspunsurile date de tinerii intervievati:

Domeniu de desfasurare ale activitatilor de voluntariat Tipuri de activitati de voluntariat
Cultura Educatie interculturala
Tineret Participarea in campanii de strangere de fonduri pentru tineri si copii dezavantajati
Sport

Asistenta in organizarea activitatilor recreative pentru copiii din centre


Activitati de recreere pentru copii din centre de plasament

Asistenta sociala

Activitati desfasurate in  cadrul serviciilor de penitenciare

Lucrul cu bolnavii prin participare la grupurile zilnice  din cadrul programului

Sprijin pentru un copil in varsta de 9 ani, provenit dintr-o familie de emigranti recent stabilita in Franta, in vederea realizarii sarcinilor scolare in limba franceza si a adaptarii la noul mediu

Colectarea si distribuirea de ajutoare pentru sinistratii din Moldova; Impartirea de cadouri la serbarile de iarna organizate in diverse case de copii

Realizarea temelor cu minorii din centru, activitati de relationare, meditatii

Terapie ocupationala

Arte

Origami, teatru, teatru origami

Coordonator program pentru tineri pe tema comunicarii orin arta, defasurat in Turcia

Grup de povestiri creative


Atelier de improvizatii de teatru cu copiii din Centrul pentru Delincventi juvenili Titan si atelier de  educatie creativa de vacanta pentru copiii romi din zona Rahova – Sabinelor

Mediu inconjurator

Campanii de ecologizare a padurile si spatiile verzi din jurul orasului.

Sensibilizarea opiniei publice prin diverse campanii de ecologizare a zonei Vama Veche-2 Mai.

Curatarea Gradinii Botanice Brandza, sectiunea Decorativ.

Dezvoltare / cooperare

Organizarea de evenimente, traininguri si conferinte cu scopul de a promova o cetatenie europeana activa in gandul tinerilor

Curs marionete, curs creare  povesti, campanii umanitare

Voluntar in cadrul Diviziei de Editare si Publicistica a Departamentului de Cercetare si Publicitate; Redactor la revista facultatii

Asistenta in organizarea unui festival de publicitate

Programul EDUCAM ASA – curs de formator , curs cu parintii, conferinta, curs Rolul tatalui in triunghiul parental

Educatie

Participarea la activitati de responsabilizare a membrilor comunitatii

Realizarea unor  proiecte pe drepturile copiilor institutionalizati si pe dreptul la un mediu sanatos

Implicarea intr-un program pentru copii refugiati

Informarea cetatenilor cu privire la cauzele, simptomele si efectele violentei domestice; Distribuirea de pliante si alte materiale informative; Participarea in cadrul campaniei “ Prin indiferenta, incurajam violenta domestica”

Informare in scoli si licee cu prvire la riscurile consumului de droguri; Implicarea tinerilor in diferite activitati in scopul prevenirii consumului de droguri.

Desfasurat activitati de informare in licee privind protectia impotriva BTS-urilor

IMPORTANT!

Merita evidentiat faptul ca, Serviciul de Voluntariat European isi desfasoara activitatile in diverse domenii cum ar fi : cultura, arte, mediu inconjurator, asistenta sociala, sport, dezvoltare profesionala, educatie, toate acestea avand ca scop clar dimensiunea europeana si dezvoltarea interculturala. Astfel activitatile pot include lucrul cu copii si tineri aflati in risc, cu batrani, cu persoane cu disabilitati, cu emigranti, cu refugiati, proiecte pe teme de sanatate, de dezvoltare comunitare in zonele rurale, pe drepturile omului, de solidaritate, de support pentru femei etc.

Participarea in activitati de voluntariat are ca scop dezvoltarea unor deprinderi care sa contribuie la o dezvoltare personala, educationala si profesionala cat mai armonioasa.

In concluzie, SEV este un proces benefic din care toata lumea are ceva de castigat.

  • Fiind strans corelata cu intrebarea de mai sus, 51% din tinerii respondenti care au fost implicati in activitati de voluntariat, au facut acest lucru in urma cautarii unui program cat mai adecvat lor, pe cand doar 24% au fost influentati in decizia de a participa la aceste activitati in urma vizionarii unei campanii mass-media de promovare a voluntariatului. Totusi, trebuie luat in calcul ca tot un procent de 24% nu au stiut ce i-a determinat sa se implica ca voluntar in diverse activitati.

  • In plus, mai mult de jumatate dintre respondenti (53%) au recunoscut ca cei mai mari sustinatori in decizia de a se implica in actiuni de voluntariat au fost familia si prieteni, fiind urmate de ONG-uri cu un procent de 41%. Totusi, au existat tineri (6%) care nu au regasit in cele doua optiuni principalul sustinator in decizia lor de a se implica ca voluntar. Din perspectiva sociologica, “familia, ca grup fundamental al societatii, fixeaza locul individului intr-un sistem de organizare sociala, creeaza cadrul necesar dezvoltarii personalitatii, facilitand relatiile acestuia cu celelalte sfere si domenii ale vietii sociale” (Voinea, 2005, p.21), astfel “familia constituie factorul primordial al formarii si socializarii copilului” (idem, p.30).

  • Intrebati despre o viitoare implicare in activitati de voluntariat, 59% din tineri au raspuns ca si-ar dori sa se implice pe viitor in astfel de activitati comparativ cu doar 18% care nu si-ar dori acest lucru. Totusi, exista o reticenta in privinta implicarii ca voluntari pe viitor potrivit celor 31% care au mentionat ca se vor gandi la acest lucru destul de serios inainte de a face acest pas (Fig. 7). Acest lucru poate fi o consecinta a lipsei de informatie si promovare eficienta a voluntariatului in randul tinerilor, sau poate chiar a unei lipsei de interes din partea acestora.

st14

  • Deasemenea, 58% din tineri si-au exprimat dorinta de a beneficia pe viitor de un program SEV, in comparatie cu 24% care nu ar vrea acest lucru. Si in acest caz, 18% dintre respondenti nu erau foarte convinsi ca ar vrea sa beneficieze de un program European de voluntariat, probabil din aceleasi motive subliniate mai sus.

st15

  • Dorinta tinerilor Romania de a se implica pe viitor in activitati de voluntariat si mai ales sa beneficieze de un program SEV, este strans corelata cu dorinta acestora de a merge in strainatate. Potrivit cercetarii, dorinta de a locui in strainatate (26%) si de a lucra acolo (24%) sunt doua dintre motive dar nu cel mai important. Dupa cum era de asteptat, cei mai multi dintre tinerii romani (48%) si-au exprimat dorinta de a merge la studii in strainatate sau sa se perfectioneze acolo. Acest ultim aspect se regaseste printre avantajele unui program SEV, care iti ofera sansa de a merge intr-o tara straina si de a invata o limba straina si de a te ajuta sa te dezvolti personal castigand experienta si dezvoltand anumite abilitati ce ar putea ajuta pe plan professional.

  • La nivel national implicarea ONG-urilor in dezvoltarea tinerilor este vazuta ca fiind “satisfacatoare” spre” buna” (51%, respectiv 40%), in comparatie cu doar 9% din respondenti care considera implicarea ONG-urilor ca fiind “slaba” (vezi Fig. 8).

st16

Cu toate acestea, tinerii romani totusi considera ca:

  • Fiecare ONG are trebui sa faca mai cunoscute diverse programe de voluntariat in randul tinerilor din Romania prin intermediul unor seminarii de informare in legatura cu posibilitatile lor de dezvoltare, sectiuni speciale pe website-urile ONG-urilor dedicate acestui tip de programe ar fi foarte folositoare deoarece multi dintre tineri nu cunosc beneficiile activitatilor de voluntariat.

  • Realizarea unui site cat mai clar, un blog updatat constant, un “research” de calitate

  • Sa se infiinteze cat mai multe ONG-uri care sa tina cont de parerea tinerilor atunci cand scriu proiecte pt comunitate.

 

Despre proiect

S-a desfasurat cu suportul  Structurii de sustiere in cadrul SEV prin Programul Tineret in Actiune.

Cele patru arii tematice strategice abordate in anul 2010 au fost:

  1. Cresterea numarului de voluntari romani trimisi in proiecte de tip Servicul European de Voluntariat
  2. Cresterea calitatii procesului de mentorat in proiecte de tip SEV
  3. Promovarea conceptului de voluntariat in general si a SEV in particular
  4. Cresterea calitatii sesiunilor din ciclul de formare/ evaluare a SEV

A.C.T.O.R. a primit responsabilitatea  sa dezvolte un proiect in prima tema startegica. Proiectul Suntem suma experientelor noastre si-a propus sa:

  • analizeze prin sesiuni de dezbatere cu Forum Teatru si printr-o analiza de chestionare motivele impactului scazut al SEV in randul tinerilor romani din doua zone cu realizari minore in trimiterea de voluntari in SEV
  • analizeze experientele in proiecte de trimitere ale organizatiilor romanesti acreditate, iar rezultatele sa le ofere acestora ca suport pentru cresterea calitatii procesului de trimitere SEV in tara
  • imbunatateasca serviciile de consiliere pentru toti tinerii interesati sa participe la SEV

A.C.T.O.R. este acreditata cu numarul 2010-RO-6, pentru gazduire, trimitere si coordonare in proiecte SEV. Debutul in SEV a fost in  2002. De atunci  a trimis 40 de tineri romani in toata Europa si a gazduit 41 de voluntari europeni in 14 proiecte. Tinerii trimisi au fost consiliati, in asa fel incat sa stie exact care sunt drepturile si obligatiile si cum sa se comporte in caz de conflict sau de criza. Pentru voluntarii trimisi, A.C.T.O.R. a fost mereu un sprijin, o sursa de informare si de protectie. Apoi la sosirea acasa, experientele voluntarilor nostri au fost adesea valorificate, prin implicarea lor in activitati la nivel local.

ACTOR_EVS@yahoogroups.com , este un instrument de consiliere si informare a tuturor tinerilor, pe care A.C.T.O.R. ii trimite in EVS.

Asociatia Culturala pentru Teatru si Origami din Romania – A.C.T.O.R. este infiintata juridic in februarie 2002.

A.C.T.O.R. are ca viziune: O societate in care exista o comunicare eficienta este cu siguranta societatea pe care o visam cu totii. Ca urmare, misiunea pe care si-a propus-o este aceea de a oferi beneficiarilor sai (copii si tineri) instrumentele care sa-i ajute sa-si comunice celor din jur ideile si sentimentele, astfel incat sa le creasca increderea in propriile puteri si sa-si gaseasca locul in comunitate.

Tree


Programul Tineret in Actiune

Sigla Tineret